ينتهي : 23-01-2025

العودة   منتديات شبكة المهندس > القسم الهندسي > استشارات هندسيه ( العمارة والديكور )

الملاحظات

استشارات هندسيه ( العمارة والديكور ) مخصص لتلقي الاسئلة و الاستفسارات و الطلبات

قديم 04-03-2009, 12:07 PM
الصورة الرمزية وائل سيف النصر
وائل سيف النصر وائل سيف النصر غير متواجد حالياً
مهندس رائع

وائل سيف النصر is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامي فارس مشاهدة المشاركة
متشكر جدا جدا طبعا علي ردك بس في حاجة مهمة جدا
مرحلة التركيب انت صح وتمام انما مرحلة القشط مش صح مع الاسف
المعجون اولا بيكون عبارة عن غرااااء ابيض وسبيداج واصفر اكسيد عشان اللون بتاع الدهان
غرااااء ابيض مش اي حاجة تاني
وبيكون بعد الوش التاني
اول وش بيكون سيلر والوش التاني فلوت وبعدين المعجون وبعدين بيصنفر كويس بالايدي وبعدين اخر وش فلوت
اخى الحبيب رامى
جرب ياصاحبى تمعجن الباركية ببرادة السنفرة اللى طالعة منه لان البرادة اللى طالعة منه خشب يعنى هتكون نفس المادة كمان هتكون نفس اللون وجرب تستخدم معاها الغراء الحمص لان الغراء الابيض لا يقبل اى لون فوقه وممكن يعمل بقع
اكيد انت بتتكلم عن الباركية بالخشب الموسكى او السويد علشان كده قولت سبيداج واصفر اكسيد حبيبى اى معجون فى الارض ما يكونش غير بغبار الخشب المعجون علشان قوة التماسك
كمان فى مادة اسمها هاربيريت غير السللر
صحيح السللر غالق للمسام لكنه ما بيعطيش الصلابة المطلوبة كمان مش ضد الاحتكاك لكن اللى انا باقول عليه بيعطى صلابة للدهان وبيكون ضد الاحتكاك لانه من اصل ايبوكسى
سلمك الله صديقى ونفع بك الاخوة بالمنتدى
اما الفلوت صديقى فانا لا اعترف به مطلقا على الباركية لانه من اصل سللوزى
بسيط جدا يتاثر بالعوامل الجوية وينطفىء مع الوقت ايضا فى دانه يكون حبيبات تخشن الارض ويجب ان يكون الباركية ناعم ولا مع لمعة طبيعية فيجب ان تستخدم ورنيش دوكو مثل الدى نستخدمة للسيارت او ورنيش من اصل ايبوكسى ويجب ان يرش بالكمبروسر ولا يدهن بفرشاة
واتركك تكمل الموضوع واسف لتطفلى عليك
وائل سيف النصر

قديم 04-03-2009, 11:25 PM
رامي فارس رامي فارس غير متواجد حالياً
مهندس جديد

رامي فارس is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وائل سيف النصر مشاهدة المشاركة
اخى الحبيب رامى
جرب ياصاحبى تمعجن الباركية ببرادة السنفرة اللى طالعة منه لان البرادة اللى طالعة منه خشب يعنى هتكون نفس المادة كمان هتكون نفس اللون وجرب تستخدم معاها الغراء الحمص لان الغراء الابيض لا يقبل اى لون فوقه وممكن يعمل بقع
اكيد انت بتتكلم عن الباركية بالخشب الموسكى او السويد علشان كده قولت سبيداج واصفر اكسيد حبيبى اى معجون فى الارض ما يكونش غير بغبار الخشب المعجون علشان قوة التماسك
كمان فى مادة اسمها هاربيريت غير السللر
صحيح السللر غالق للمسام لكنه ما بيعطيش الصلابة المطلوبة كمان مش ضد الاحتكاك لكن اللى انا باقول عليه بيعطى صلابة للدهان وبيكون ضد الاحتكاك لانه من اصل ايبوكسى
سلمك الله صديقى ونفع بك الاخوة بالمنتدى
اما الفلوت صديقى فانا لا اعترف به مطلقا على الباركية لانه من اصل سللوزى
بسيط جدا يتاثر بالعوامل الجوية وينطفىء مع الوقت ايضا فى دانه يكون حبيبات تخشن الارض ويجب ان يكون الباركية ناعم ولا مع لمعة طبيعية فيجب ان تستخدم ورنيش دوكو مثل الدى نستخدمة للسيارت او ورنيش من اصل ايبوكسى ويجب ان يرش بالكمبروسر ولا يدهن بفرشاة
واتركك تكمل الموضوع واسف لتطفلى عليك
وائل سيف النصر
اخي العزيز وائل مبدئيا معلوماتك دية كلها انت جايبها من نجاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار يا اما انت نجار
لان دا شغل النجارين
ودا غلط غلط غلط غلط مليون في المية
اقولك لية
كنا زمان بنمعجن زي ما انت بتقول بالنشااااارة اللي خارجة من الخشب لكن مع الوقت اكتشفنا انها بتسود فطبعا بتخلي شكل الخشب وحش جدا
دا بالنسبة للمعجون
اما بالنسبة للغراء الابيض فهو يقبل الالوان يا سيدي بنحطلة اصفر اكسيد وطيبنة
وبالنسبة للهربيريت فلونة غاق السيللر افتح منة وبعيدن مين قالك ان السلرر غير صلب الكلام دة غلط السيلر صلب وغالق للمسام زي ما انت قلت
وبالنسبة للفلوت فانا قلت هنا فلوت لان دة المتداول استعمالة والاقل سعرا ومين قال انة فية حبيبات تخشن الارض الكلام دة غير صحيح بالمرةةةةةة
هههههههه مش عارف اقولك اية الدهان طبعا بالكمبروسر كويس جدا بس الفرشاة بردة كويسة جدا وملهااااش اي عيوب نهاااائي
لكن انا لما بكون في شغل بخير الزبون في ميت نوع بقولة مواصفات ومميزات وعيوب كلا منهم وهو يختار
اتمني اكون اقدرت افيد
وفي النهاية بأكد ان كل كلامكدة كلام نجاااارين او معلومات من نجارين باب وشبااااااااااك بالاخص

انا عائلتي في المجال دة من اكتر من 50 سنة ابتداء من جدي الكبير لحدي انااااا
عائلتي بالكامل في هذا المجال

بشكرك مرة تانية علي محاولة التوضيح والافادة اخي في الله

قديم 04-04-2009, 06:02 AM
للصبر حدود للصبر حدود غير متواجد حالياً
عضو جديد

للصبر حدود is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله
أنا سمعت إن الباركيه بيحتاج لصيانة من فترة لأخرى.. هل هذا صحيح؟ وإن كان صحيح كيف تكون هذه الصيانة؟

قديم 04-04-2009, 11:16 AM
مهندس جديد

وعليكم السلام

لا هو مش محتاج صيانة ولا حاجة
كل الموضوع ان انت ممكن كل 4 او 5 سنين تديلة وش دهان يخلية يرجع ينور من تاني تحس انة جديد

انما هو مش محتاج اي صيانة مدام مفيش اي حاجة فية باظت

قديم 04-04-2009, 10:53 PM
الصورة الرمزية وائل سيف النصر
وائل سيف النصر وائل سيف النصر غير متواجد حالياً
مهندس رائع

وائل سيف النصر is on a distinguished road

اخى الحبيب فارس
بارك الله فيك
ولا انا نجار ولا جايب معاوماتى من النجارين ياسيدى
انا جايب معلوماتى من التجربة انا مهندس ديكور
يمكن اكون عجوز شوية بقالى 18 سنة فى المهنة
عملت اكتر من ستين شقة فى احياء المنيل ومصر الجديدة والمهندسين بالباركية واكبر ممثلين مصر عملتلهم شققهم واحنا هنا اخى الحبيب مش علشان نضحك على بعض او نضحك على الناس احنا نقاشنا ده الناس بتستفاد منه اسال جدك الكبير فى مجال الباركية هيقولك انى كل ما دكرتة صواب كمان انا ما قولتش نشارة خشب انا قولت البرادة الناعمة اللى بتخرج من ماكينة سنفرة الباركية
اخى الحبيب سلمك الله الغراء الابيض مثل الاوكى مثلا بيكون عبارة عن مادة تشبة البلاستيك مغلقة المسام
فلاتقبل التشرب بالالوان بسهولة لذلك انت بتضطر انك تجيب السبيداج ومعاه الاصفر الاوكسيد والبنى المحروق_ الطينة_ علشان تحاول تجيب لون الخشب
الطريقة دى بدائية جدا فى الدهان حتى الاصباغ اتقدمت جدا بقى فى هناك الصبغة الماليزى والاصباغ الاسبانى والايطالى بكل درجاتها محدش بيستخدم الان الطينة والاصفرالا فى دهانات الجير حتى لو هتتعامل مع الخشب فى حصى الجوز او الاليلنا اللى بيستخدمها الاسترجى فى الدهانات هتكون افضل كتير اما اخى الفلوت فدهان شعبى لا يصح لمن يعمل باركية ويكلفة انه يدهنه فلوت لانه هيبوظة
الهاربريت مادة غالقة للمسام ولكنها صنعت خصيصا للارضيات كونها من اصل ايبوكسى والايبوكسى اخى الحبيب مادة صلبة جدا منها الملون ومنها الشفاف وغير قابلة للاحتكاك والبرى اما السيللر فاصلة لدهان الموبيليا وليس الارضيات لانه من اصل سيليلوزى
واى سؤال تحت امرك والاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية ولكن ياريت يكون اسلوبنا افضل
علشان نقدر نفيد الناس
بارك الله لك فى صنعتك وجزاك الله خيرا على احتوائك لكلامى وسعة صدرك
وائل سيف النصر

قديم 04-04-2009, 11:14 PM
مهندس جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وائل سيف النصر مشاهدة المشاركة
اخى الحبيب فارس
بارك الله فيك
ولا انا نجار ولا جايب معاوماتى من النجارين ياسيدى
انا جايب معلوماتى من التجربة انا مهندس ديكور
يمكن اكون عجوز شوية بقالى 18 سنة فى المهنة
عملت اكتر من ستين شقة فى احياء المنيل ومصر الجديدة والمهندسين بالباركية واكبر ممثلين مصر عملتلهم شققهم واحنا هنا اخى الحبيب مش علشان نضحك على بعض او نضحك على الناس احنا نقاشنا ده الناس بتستفاد منه اسال جدك الكبير فى مجال الباركية هيقولك انى كل ما دكرتة صواب كمان انا ما قولتش نشارة خشب انا قولت البرادة الناعمة اللى بتخرج من ماكينة سنفرة الباركية
اخى الحبيب سلمك الله الغراء الابيض مثل الاوكى مثلا بيكون عبارة عن مادة تشبة البلاستيك مغلقة المسام
فلاتقبل التشرب بالالوان بسهولة لذلك انت بتضطر انك تجيب السبيداج ومعاه الاصفر الاوكسيد والبنى المحروق_ الطينة_ علشان تحاول تجيب لون الخشب
الطريقة دى بدائية جدا فى الدهان حتى الاصباغ اتقدمت جدا بقى فى هناك الصبغة الماليزى والاصباغ الاسبانى والايطالى بكل درجاتها محدش بيستخدم الان الطينة والاصفرالا فى دهانات الجير حتى لو هتتعامل مع الخشب فى حصى الجوز او الاليلنا اللى بيستخدمها الاسترجى فى الدهانات هتكون افضل كتير اما اخى الفلوت فدهان شعبى لا يصح لمن يعمل باركية ويكلفة انه يدهنه فلوت لانه هيبوظة
الهاربريت مادة غالقة للمسام ولكنها صنعت خصيصا للارضيات كونها من اصل ايبوكسى والايبوكسى اخى الحبيب مادة صلبة جدا منها الملون ومنها الشفاف وغير قابلة للاحتكاك والبرى اما السيللر فاصلة لدهان الموبيليا وليس الارضيات لانه من اصل سيليلوزى
واى سؤال تحت امرك والاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية ولكن ياريت يكون اسلوبنا افضل
علشان نقدر نفيد الناس
بارك الله لك فى صنعتك وجزاك الله خيرا على احتوائك لكلامى وسعة صدرك
وائل سيف النصر
اولا وقبل اي حاجة انا مقصدش اي نوع من انواع التريقة والله
دية مناقشة مش اكتر عشان نفيد الناس
واسف جدا قبل اي شئ
من ناحية تانية انا وعلي سني دة 23 انا بقالي اكتر من 8 سنين بشتغل في المجال دة وكل شهر بعمل مش اقل من 10 12 شقة اضرب بقي حضرتك في 8 كتير اوي اوي مش محتاج اقولك طبعا اني عملت شقق اكبر المراكز في البلد لان دة طبيعي عشان الباركية مش بيعملة اي حد دا غير اني كمان كنت في هندسة عمارة والنشارة اللي بتكلم عليها هية اللي حضرتك بتتكلم عليها البرادة الناعمة اللي خارجة من الماكينة
ولو حضرتك فعلا عملت شغل في مصر الجديدة فاكيد حضرتك تعرف بابا وجدي مفيش كلام لان زي ما حضرتك عارف مصر الجديدة في مكاتب كتير للباركية
وجدي هو اول حد عمل دة هناك وكل اصحاب الاماكن اللي هناك كانوا صبيان جدي اسمة فارس عبد الباقي
وكل اللي بقولة لحضرتك بقولهولك من خلال تجارب عملية مش كلام وبس
انا يوميا بعمل شغل باريكة يوميا اسف جدا ان اقول لحضرتك ان الطريقة بتاعة المعجون اللي بقولها هي الاحدث واللي حضرتك بتقولها هي الاقدم وزي ما قلت حضرتك الخلاف في الراي لا يفسد للود قضية
حضرتك مهندس ديكور يعني شغل الباركية بيعدي عليك كل فين وفين انما انا كل يوم بشتغل في الباركية وبالنسبة للفلوت فاانا باكد لحضرتك انة التداول والله عند اكبر المراكز حتي في البلد بيدهنوا بالفلوت
طبعا مش معني دة انة افضل حااجة بس هو كويس جدا
ووالله انا ما اقصد اي حاجة غير نقاش وبس للافادة واسف مرة تانية لو اسلوبي ضايق حضرتك
لو في اي سؤال انا موجود وتحت امرك

قديم 04-04-2009, 11:25 PM
مهندس جديد

للمرة التانية بعتذر حضرتك حسستني بالذنب والله اسف جدا والله ما اقصد اي تريقة

بس صدقني حضرتك كل اللي بقولهولك مظبوط عن تجارب يومية

دا موقع علي مجموعة كبيرة من شغلي انا بصنع كمان رسومات ونجوم وفرزتشي لو تحب تشوف الشغل
www.forparquet.9f*****

التعديل الأخير تم بواسطة بشـــاير™ ; 04-07-2009 الساعة 11:08 AM
قديم 04-04-2009, 11:42 PM
س909 س909 غير متواجد حالياً
مهندس جديد

س909 is on a distinguished road

اخ رامي الله يعطيك العافيه
السوال الاول اي افضل الباركيه الصناعي او الطبيعي من جميع النواحي؟
السوال الثاني هل يصلح اني ارسم على الباركيه يعني مايتاثر ؟
والله يجزاك الف خير ويجعله في ميزان حسناتك

قديم 04-05-2009, 12:09 AM
مهندس جديد

دا طبعا شغلي انا ومصورة في المصنع عندي

[IMG]http://img21.imageshack.us/img21
/9711/copyofdscn0877.jpg[/IMG]

دي كمان صور بعض الرسومات اللي عملتها

دي بقي شقتي انا

قديم 04-05-2009, 12:12 AM
للصبر حدود للصبر حدود غير متواجد حالياً