ينتهي : 23-01-2025

العودة   منتديات شبكة المهندس > القسم الهندسي > استشارات هندسيه ( العمارة والديكور )

الملاحظات

استشارات هندسيه ( العمارة والديكور ) مخصص لتلقي الاسئلة و الاستفسارات و الطلبات

قديم 04-02-2009, 12:28 AM
رامي فارس رامي فارس غير متواجد حالياً
مهندس جديد

رامي فارس is on a distinguished road
افتراضي كل ما يخص الباركيــــــــــــــــــــــــــــه

الأرضيات هي إحدى العناصر التكميلية لديكور المنزل .. ولا تقل عن الحوائط أو الأثاث في إضفاء اللمسة الجمالية لأركان حجراتك.

مش هطول عليكوا انا هنا عشان اللي محتاج يسأل عن اي حاجة في الباركية انا بشتغل في المجال دة وانشاء الله اقدر افيدكوا

قديم 04-02-2009, 08:27 AM
ابوتشي ابوتشي غير متواجد حالياً
عضو جديد

ابوتشي is on a distinguished road

خلال ثلاث اسابيع انشاالله سنبدأ بالتركيب لكن أنا متخوفه من مسألة تأثر الباركيه بالماء او خدشه أو تآكله وبعدين وش النوع الأفضل وكيف ينظف ويمسح أغيدونا أفادكم الله مع العلم إني سأركبه في غرف النوم فقط

قديم 04-02-2009, 09:13 AM
طيف الخيال طيف الخيال غير متواجد حالياً
مراقبة عامة ومشرفة مجتمع المهندس

طيف الخيال is on a distinguished road

ياريت يا اخي فارس تكتب لنا عن مميزات الباركيه وعيوبه
وكيفية الاعتناء به للمحافظة عليه

وجزاك الله خير

قديم 04-02-2009, 09:19 AM
ناعمة العود ناعمة العود غير متواجد حالياً
مهندس مبدع

ناعمة العود will become famous soon enough ناعمة العود will become famous soon enough

اخي الكريم رامي فارس يسعدنا تواجدك

واستعدادك الكريم في تلبية الرد على الأسئله المطروحه

وهنا انا لدي سؤال ؟؟؟؟

هل صحيح ان الباركيه نستطيع تركيبه فوق اي ارض سواء رخام سيراميك بورسلان حتى اننا نستطيع نزعه بعد فتره دون ان تتأثر الارضيه التي تحته؟؟؟؟؟؟

قديم 04-02-2009, 11:25 AM
الصورة الرمزية وائل سيف النصر
وائل سيف النصر وائل سيف النصر غير متواجد حالياً
مهندس رائع

وائل سيف النصر is on a distinguished road

السلام عليكم
يبدوا ان الاخ فارس غير موجود الان فسوف ارد نيابة عنه حتى يحضر الينا ويفيدنا من بحرة الفياض ليروى ظما الاخوة الاعضاء فى هذا المجال
اولا الباركية يعتبر من اجمل الاشياء الطبيعية التى توضع فى الارض ولانى لى فلسفتى الشخصية فى هذا المنوال حيث ان راى الشخصى ان كل الخامات الطبيعية التى هى من صنع الخالق هى انسب الخامات التى تناسب كل الازواق وكل العصور
فى اوروبا والدول الاسكندنافيه مثل السويد وفلندا جميع الارضيات من الخشب ذلك لانه يعتبر عازل طبيعى للصوت والحرارة ولا يمتص حرارة الجو الباردة وينقلها بدورة الى الاشخاص مثلما ما يفعله السيراميك او البورسيلان او حتى الرخام
فى الشرق مظم القصور صنعت ارضيات غرف النوم الخاصة بها من الباركية وفى قلعة صلاح الدين الايوبى يوجد الباركية فى سوريا ومصر كذلك يوجد فى قصر محمد على باشا فى مصر
وعندما اتحدث عن الباركية اتحدث عن الباركية الذى يكون مصنوع من الخشب الطبيعى خشب السنديان الامريكى الذى يتميز بدرجة صلابة عالية حيث انه تصنع منه المراكب والسفن فى البحار وخشب الارز والجوز والماهوجنى وخشب الزان الاحمر
كذلك تضاف بعض الحلايا من خشب البابونجا لما تتميز اشكالة بمناظر فريدة
الباركية هة انسب الاشياء لغرف النوم لما يتميز به من عزل للصوت والحرارة
وهناك نوعان مشهوران لتركيب الباركية الاول هو طريقة المسمار
وفيها تكون هناك شده خشبية على شكل مربعات كبيرة على الخرسانة المسلحة مباشرة بعد عزل الارضية باى نوع من انواع العزل البارد مثل البوتامين كدلك عزل هده الاخشاب جيدا وتثبيتها فى الارض عن طريق ايطار معدنى رقيق
وبعد دلك تثبت اخشاب السنديان حسب التصميم الموضوع بحيث تكون ممسوكه مع البعض بطريقة الذكر والانثى او العاشق والمعشوق ثم بعد ذلك تدخل ماكينة لسنفرة وتنعيم سطح الخشب ومن برادة الخشب الناعمة نضيف لها بعض الغراء الطبيعى ليس الغراء الابيض ولكن الغراء الاحمر لصنع معجون لغلق مسام الخشب ثم نقوم بعملية التنعيم من انعم فانعم مع الطلاء ببادىء يغلق مسام الخشب شيئا فشيئا مع التنعيم المستمر بانواع ودرجات السنفرة المختلفة انعم فانعم حتى يصبح ناعما كالحريرثم فى الاخر نطلية بورنيش حتى نعطيه اللمعة المناسبة او نتركة بدون لمعان ان كنا نريده مطفى
هذه نبذة مبسطة عن الباركية الطبيعى المسمار وهو افضل انواع الباركية
اما النوع الاخرهو نوع الباركية اللاصق فلنا وقفه اخرى معه

قديم 04-03-2009, 12:36 AM
مهندس جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوتشي مشاهدة المشاركة
خلال ثلاث اسابيع انشاالله سنبدأ بالتركيب لكن أنا متخوفه من مسألة تأثر الباركيه بالماء او خدشه أو تآكله وبعدين وش النوع الأفضل وكيف ينظف ويمسح أغيدونا أفادكم الله مع العلم إني سأركبه في غرف النوم فقط
لا متخافيش ابدا انتي بس حولي متجيبيش ماية علية اعملي عتب علي ابوب الحمامات وبس
والبلنسبة لخدشة في زي ما انتي فاهمة كل حاجة في الدنيا وحتاجة عناية والموضوع بسيط جدا متحوليش تجري اي حاجة تقيلة علية وبس

افضل الانواع الارو وفي اسبرية بيلمع الباركية او ممكن حتة فوطة وتكون مندية يعني تبليها وبعدين تعصريها كويس جدا وتمسحي بيها الارض
وانا تحت امرك في اي حاجة تانية

قديم 04-03-2009, 12:38 AM
مهندس جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ناعمة العود مشاهدة المشاركة
اخي الكريم رامي فارس يسعدنا تواجدك

واستعدادك الكريم في تلبية الرد على الأسئله المطروحه

وهنا انا لدي سؤال ؟؟؟؟

هل صحيح ان الباركيه نستطيع تركيبه فوق اي ارض سواء رخام سيراميك بورسلان حتى اننا نستطيع نزعه بعد فتره دون ان تتأثر الارضيه التي تحته؟؟؟؟؟؟
هو طبعا ممكن يركب في اي حاجة
بس لو حبيت تشيلة هتوبظ اللي تحتة دا اكيد
فبيفضل انة يركب علي اردء انواع البلاط وهو البلاط الاسمنتي

قديم 04-03-2009, 12:43 AM
مهندس جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وائل سيف النصر مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
يبدوا ان الاخ فارس غير موجود الان فسوف ارد نيابة عنه حتى يحضر الينا ويفيدنا من بحرة الفياض ليروى ظما الاخوة الاعضاء فى هذا المجال
اولا الباركية يعتبر من اجمل الاشياء الطبيعية التى توضع فى الارض ولانى لى فلسفتى الشخصية فى هذا المنوال حيث ان راى الشخصى ان كل الخامات الطبيعية التى هى من صنع الخالق هى انسب الخامات التى تناسب كل الازواق وكل العصور
فى اوروبا والدول الاسكندنافيه مثل السويد وفلندا جميع الارضيات من الخشب ذلك لانه يعتبر عازل طبيعى للصوت والحرارة ولا يمتص حرارة الجو الباردة وينقلها بدورة الى الاشخاص مثلما ما يفعله السيراميك او البورسيلان او حتى الرخام
فى الشرق مظم القصور صنعت ارضيات غرف النوم الخاصة بها من الباركية وفى قلعة صلاح الدين الايوبى يوجد الباركية فى سوريا ومصر كذلك يوجد فى قصر محمد على باشا فى مصر
وعندما اتحدث عن الباركية اتحدث عن الباركية الذى يكون مصنوع من الخشب الطبيعى خشب السنديان الامريكى الذى يتميز بدرجة صلابة عالية حيث انه تصنع منه المراكب والسفن فى البحار وخشب الارز والجوز والماهوجنى وخشب الزان الاحمر
كذلك تضاف بعض الحلايا من خشب البابونجا لما تتميز اشكالة بمناظر فريدة
الباركية هة انسب الاشياء لغرف النوم لما يتميز به من عزل للصوت والحرارة
وهناك نوعان مشهوران لتركيب الباركية الاول هو طريقة المسمار
وفيها تكون هناك شده خشبية على شكل مربعات كبيرة على الخرسانة المسلحة مباشرة بعد عزل الارضية باى نوع من انواع العزل البارد مثل البوتامين كدلك عزل هده الاخشاب جيدا وتثبيتها فى الارض عن طريق ايطار معدنى رقيق
وبعد دلك تثبت اخشاب السنديان حسب التصميم الموضوع بحيث تكون ممسوكه مع البعض بطريقة الذكر والانثى او العاشق والمعشوق ثم بعد ذلك تدخل ماكينة لسنفرة وتنعيم سطح الخشب ومن برادة الخشب الناعمة نضيف لها بعض الغراء الطبيعى ليس الغراء الابيض ولكن الغراء الاحمر لصنع معجون لغلق مسام الخشب ثم نقوم بعملية التنعيم من انعم فانعم مع الطلاء ببادىء يغلق مسام الخشب شيئا فشيئا مع التنعيم المستمر بانواع ودرجات السنفرة المختلفة انعم فانعم حتى يصبح ناعما كالحريرثم فى الاخر نطلية بورنيش حتى نعطيه اللمعة المناسبة او نتركة بدون لمعان ان كنا نريده مطفى
هذه نبذة مبسطة عن الباركية الطبيعى المسمار وهو افضل انواع الباركية
اما النوع الاخرهو نوع الباركية اللاصق فلنا وقفه اخرى معه
متشكر جدا جدا طبعا علي ردك بس في حاجة مهمة جدا
مرحلة التركيب انت صح وتمام انما مرحلة القشط مش صح مع الاسف
المعجون اولا بيكون عبارة عن غرااااء ابيض وسبيداج واصفر اكسيد عشان اللون بتاع الدهان
غرااااء ابيض مش اي حاجة تاني
وبيكون بعد الوش التاني
اول وش بيكون سيلر والوش التاني فلوت وبعدين المعجون وبعدين بيصنفر كويس بالايدي وبعدين اخر وش فلوت

قديم 04-03-2009, 12:46 AM
مهندس جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت أسكندريه مشاهدة المشاركة
ياريت يا اخي فارس تكتب لنا عن مميزات الباركيه وعيوبه
وكيفية الاعتناء به للمحافظة عليه

وجزاك الله خير
عنيا حلا هكتبلك كل حاجة عن الباركية
وكمان انا عندي صور كتير اكتر من رائعة هرفعها هنا انشاء الله او ما يكون متاح ليا

قديم 04-03-2009, 01:10 AM
مهندس جديد

بسم الله الرحمن الرحيم
مميزات الباركيـــــــــــــه

1- لايتغير لونة

2- سهل التنظيف

3- يتمتع بلمسة جماليه غير عاديه

4- مقاوم للبقع

5- صحي جدا

6- عازل للرطوبة

عيوبـــــــــــــــــــــــه

لا يوجد اي عيوب للباركية غير ان تكلفتة عالية شوية
لكنة لا يحدث اي ضرر
كيفية الاعتناء بالباركيــــــــــــــه

1- عدم جر الاثاث علية فهو يسبب الخدوش

2- عدم تراكم المياة علي الباركية

بلاش نسمع اي كلام من اي حد انا شفت ناس بتكتب حاجات كتير جدا مالهاش علاقة بالواقع مش اكتر من كلام صدقوني وبيطلعولة عيوب معرفش ازاي ومنين يقولك مثلا بيربيب حشرااااات طبعا الكلام دة غلط مليون في المية ومالهوش اي علاقة بالصح نهائي دا بيبقي عيب من اللي بيشطب الشغل هو بس لازم يمعجن الارض
يقولك مثلا تاني ان الباركية عمرة قصير معرفش بيجيبوا الكلام دة منين
حاجات كتير غريبة بسمعها بلاش تسمعوا من اي حد

انا بشتغل في المجال دة اللي محتاج اي حاجة يسال وانا تحت امركم ولو محتاجين شغل بردة انا موجود داخل او خارج مصر