اضغط هنا للتواصل مع الاخصائية

العودة   منتديات شبكة المهندس > القسم الهندسي > استشارات هندسيه ( العمارة والديكور )

الملاحظات

استشارات هندسيه ( العمارة والديكور ) مخصص لتلقي الاسئلة و الاستفسارات و الطلبات

قديم 04-12-2009, 10:02 AM
ام سادة مكة ام سادة مكة غير متواجد حالياً
مهندس مشارك

ام سادة مكة is on a distinguished road
افتراضي كيف اصحح ما اتلفه السباك ؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعزائي اعضاء المنتدى طرحت الموضوع بطريقة اخرى كي يتم الرد علي وعدم حذف موضوعي او ربما اكون طرحته بطريقة خطائه سوف انقل موضوعي الى هنا بصور

سبق وان طرحت موضوع عن الكراسي المعلقة والحمد لله اطنت لها وسويتها بس لمن ركبها السباك صااااااااااار خلف الجدار فاضي على السيفون باين السيفون من الجدار الخلفي للصالة وكذالك الغرفة والبلوك حق الحدار من الطوب الاحمر وانا خايفة جدا يطيح الجدار لانه لمن جااااى يركب سيفون الصالة كسر الجدار عشان التركيب وطااااااااااااااح الجدار ايش راكم اسوي بروز في الحمام واخليها يغير لي مكانها يركبها في الجزء الجديد البارز او ابني جدار خلف الجدار اللي فيه السيفون عشان يكون جدار مساند وداعم للجدار اللي فيه السيفون طمنوني الله يريح بالكم

هذا وضع السيفون من الداخل

قديم 04-12-2009, 10:21 AM
ماجد المحيميد ماجد المحيميد غير متواجد حالياً
عضو

ماجد المحيميد is a splendid one to behold ماجد المحيميد is a splendid one to behold ماجد المحيميد is a splendid one to behold ماجد المحيميد is a splendid one to behold ماجد المحيميد is a splendid one to behold ماجد المحيميد is a splendid one to behold ماجد المحيميد is a splendid one to behold ماجد المحيميد is a splendid one to behold

اوسمتي

هلا بك

هناك ملاحظة هامة قبل الجدار

و هي حلق باب الحمام يفترض أن يكون من الخشب أو حتى على الأٌقل من الألمنيوم

بالنسبة للجدار

يبدوا لي أن سماكة البلك بعرض 15 سم ؟

هل هذا صحيح

قديم 04-12-2009, 11:15 AM
الصورة الرمزية وائل سيف النصر
وائل سيف النصر وائل سيف النصر غير متواجد حالياً
مهندس رائع

وائل سيف النصر is on a distinguished road

اختى الغالية سلمك الله لقد كتبت اليكى ردا على رسالتك على الخاص ويبدو انها لم تصلك
اولا اختى الغالية لقد اخطاتى الصواب بعمل السيفون المدفون بهده الطريقة ظننتى خطا بان السيفون المدفون قد يوفر معكى فى مساحة المكان
والحقيقة ان السيفون المدفون ميزتة الوحيدة انه مميز فى شكلة لانه مدفون ولا يظهر فى الحائط
والمفروض انه من البداية حضرتك تكونى عاملة حسابك ان السيفون هيدفن فى تصميمك من البداية فبيكون هناك مكان مخصص لدفن السيفون يعنى المفروض حضرتك ما تكونيش كسرتى هدا الحائط من الاصل
هعطيكى مثال صغير انا الان اشرف على مشروع سياحى بالمملكة المغربية
عبارة عن فندق خمس نجوم كل السيفونات فيه مدفونة بس هناك حائط موجود مطل على المنور او الضقط الخاص بنزول المواسير بنركب السيفون داخل الحمام عادى خالص على الحائط من الداخل بعد ما بنركب السيفون بنعمل شاسية معدنى وبنركب على الشاسية الحائط الاخر عندنا فى المشروع الحائط الاخر من الرخام فبنثبت الرخام على الشاسية الحديد وبنعمل الفتحات اللى بنفتحها للصرف كدلك فتحة عند در ضغط السيفون
وعلشان تفهمى اكتر مقاس الw_c قبل تركيب السيفون كان 1.20م*1.45م وبعد تركيب السيفون اللى بيكون عمقة تقريبا من .18سم الى 20سم وبعد تركيب الشاسية الحديد الدى قمنا بتركيب الرخام علية اصبح مقاس الحمام 1.20*1.20 يعنى اخدنا مساحة 25 سم لتركيب السيفون والشاسية المركب علية الرخام . هدا عن المقاس من الاسفل اما من الاعلى وبعد السيفون ب10سم بنرجع تانى للحائط الاصلى وبيكون هناك شكل مثل الفجوة الجدارية ومنها ممكن نفك الحائط الرخام من الاسفل ونقوم بعمل صيانة او تغيير للسيفون لو حصلة عطل
فى نفس الوقت القاعدة المعلقة ما بتكونش معلقة فى الرخام بتكون معلقة فى الشاسية الحديد عن طريق مسامير صلبة مخترقة الرخام
مش عارف فهمتينى ولا لا بس انا شايف انك كده غلطانه لان مافيش حد فى الدنيا ممكن يدفن سيفون للابد داخل حائط لازم تعملى حساب الصيانة حتى لو الشركة اعطتك ضمان خمس سنوات كما تفضلتى وقولتى من قبل فعندنا احدث السيفونات الاسبانية فى المشروع والجرانتى بتاعها عشر سنوات وهناك لجان فنية لفحصها ومع دلك لابد من مكان للصيانة
اسمحيلى لو كنت صدمتك ولكن هدا الواقع
وائل سيف النصر

قديم 04-12-2009, 03:47 PM
مهندس مشارك

اخي الكريم للبناء فنون اشكر تواصل الدائم سماكة البلوك 20 سم انشاء الله تقدر تفيدني

قديم 04-12-2009, 04:00 PM
مهندس مشارك

اخي الكريم وائل سيف النصر
اشكرك على توضيحك هذا ما كنت اود التوصل اليه يعني انا عارفة ان طريقتي خطأ بس كيف اصحح الخطأ هل ابني جدار اخر مساند لجدار السيفون يتم من خلاله الوصول للسيفون ام ما الحل
ايها الاعضاء الكرام الاعزاء والله انا عارفة اني اخطأت اريد الحل اريد اصحح الوضع ما ابغى اكمل على خطأ فادح
اود من اللي يدخل موضوعي خاصة الذين بستطاعتهم مساعدتي الدخول من مواضيعي الى موضوع :
(لا تستهينوا بموضوعي الجدار يمكن يطيح )

لانه يحتوي على صور كثيرة تخص الموضوع صورتها من عمارتي ومن بعض المحلات ارجوا عدم التردد في مساعدتي وفيه مساعدة من المهندس ادهم المستشار ولو احد يعرف يدمج لي الموضوعين لانني غيرت بناء على كتابة الموضوع بطريقة خطأ.

قديم 04-12-2009, 10:15 PM
مهندس رائع

افتراضي السلام عليكم

اولا انا مش عارف لية انتى لما ركبتى السيفون ركبتية فى الحائط المشترك ما بين الحمام والصالة المفروض انك بتركبية فى الحائط المشترك مابين الحمام والمنور او الضقط المكان المخصص لسريان مواسير الصرف
ثانيا
حضرتك طبعا تتفضلى بفك السيفون من هذا المكان ولو الحائط من فوق من ناحية الصالة ومن ناحية الحمام فصل من اعلى وبانت به شروخ فمن الافضل تنزيل الحائط واعادة بناءة من جديد مع عمل كانات حديدة لربط حائطك بالحوائط الثابتة التى سوف تلتقى معه
اما اذا الحائط سليم وليس به اى شروخ غير الفتحة بتاعة السيفون فطبعا عندما تقومى بفك السيفون هتعملى اعادة بناء للمنطقة المفتوحة بالحائط وبعد بنائها تقومى بفرد شبك من السلك المجلفن على التقاء
طوب الفتحة والطوب القديم مع مراعاة ان تكون كمية الاسمنت فى بنائك مساوية لنفس كمية الاسمنت فى البناء القديم علشان مايكونش فى جزء اشد واقوى من جزء اخر فممكن يعمل شروخ اخرى
ثالثا هتقومى بعمل شاسية من الحديد امام السيفون ومثبت يمينا يسارا تثبيتا جيدا ثم تقومى بتثبيت اما الخشب او الرخام او حائط خرسانى جاهز مركب عليه السيراميك او خشب ملصوق علية السيراميك ويتم تثبيتة على الشاسية الحديد بطريقة يسهل فكها لعمل الصيانة فى اى وقت
ولو حضرتك اعطتينى بلان لحمامك وعرفتينى ان كنتى هتحطى رخام بالحوائط ام هتحطى السيراميك مؤكد ان شاء الله استطيع مساعدتك اكتر
يارب تكونى فهمتينى واكون ساعدتك على قدر استطاعتى وممكن اعملك بلان يوضح التركيب
وفقك الله اختى الغالية ورزقك الخير والتوفيق فى كل امورك
وائل سيف النصر

قديم 04-13-2009, 06:57 AM
ماجد المحيميد ماجد المحيميد غير متواجد حالياً
عضو

ماجد المحيميد is a splendid one to behold ماجد المحيميد is a splendid one to behold ماجد المحيميد is a splendid one to behold ماجد المحيميد is a splendid one to behold ماجد المحيميد is a splendid one to behold ماجد المحيميد is a splendid one to behold ماجد المحيميد is a splendid one to behold ماجد المحيميد is a splendid one to behold

اوسمتي

هلا بك

وجهة نظر المهندس وائل

أنا أؤويدها بأن يتم فك الطوب و إعادة بناء الجدار مجدداً و اتباع الخطوات اللي ذكرها المهندس وائل في تأسيس و تركيب السيفون

قديم 04-13-2009, 10:04 AM
مهندس مشارك

اخي الكريم المهندس وائل اود في البداية ان اشكرك على جهودك
انا عملت السيفون على جدار الصالة لانه مساحة الحمام مش مساعدة على طريقة التصميم وترتيب الحمام عشان يعطي مساحة , لكن عندي حمامات الاخرى السيفون على جدار الحوش راح اصور كل الحمامات وانزل صورها .
ثانيا :
سوف اتبع طريقتك في التأكد من وضع كل جدار وفك واعادة بناء التالف وسأتابع معكم بالصور الجدارلجميع الجدران
ثالثاً:
الفقرة الثالثة لم افهمها ايش هي الشاسية انا فهمت انها قاعدة طيب لو كانت بالفعل قاعدة كيف اعملها واثبتها امام السيفون انا ابقى السيفونات في مكانها بس بطريقة الصح واللي تمكني من الصيانة او التغير في المستقبل بس اود الشرح اكثر او تزويدي بالصورلطريقة لانني لم افهم هذا واخاف اسويها بطريقة خطأ

وفي الختام لا يسعني الأ تقديم الشكر والدعاء لكل من ساهم في نصحي وتفريج همي بنتظاركم

قديم 04-13-2009, 10:13 AM
مهندس مشارك

ما نوع الطوب اللي استخدمه في بناء الجدار الجديد الاسمنتي ام الاحمر المحشو؟؟؟[

قديم 04-13-2009, 01:24 PM
مهندس رائع

اختى ام سادة ياريت تعملى على الاقل رسم كروكى لحمامك يوضح مساحتة ومكان الباب ومكان الجلسة والشباك والمكان الدى ركبتى به السيفون علشان نساعدك مساعدة نهائية لا رجعة فيها نعملك رسم على مساحتك بالظبط وفى الرسم هتشوفى الطريقة المثلى للاصلاح
اما كلمة الشاسية المقصود بها ايطار معدنى من الحديد نقوم بتركيبة وتثبيتة جيدا بالارض والحائط يمينا ويسارة بيكون امام السيفون وعلية بنركب الرخام او السيراميك فبيكون مثل الحائط الاخر يعنى بيكون الحائط اللى خلف السيفون كما هو بتركبى علية السيفون
وامام السيفون بتركبى الهيكل او الايطار المعدنى او الشاسية
الحديد وعلية بنثبت الرخام او السيراميك او الواح البى فى سى او الخشب حسب ما تكونى عايزة تعملى الحائط بتاعك وفية بتفتحى فتحات لصرف القاعدة ولخروج مواسير الصرف ومنه بتخرج مسامير قوية لتثبيت القاعدة وفيه بنفتح فتحة صغير عند الدر الخاص بالسيفون مش عارف فهمتينى ولا لا
عموما ضعى لنا خريطة الحمام وان شاء الله نعملك تصميم مناسب
بالمقاسات الموجودة على الطبيعة
وائل سيف النصر