قديم 04-04-2009, 10:53 PM
الصورة الرمزية وائل سيف النصر
وائل سيف النصر وائل سيف النصر غير متواجد حالياً
مهندس رائع

وائل سيف النصر is on a distinguished road

اخى الحبيب فارس
بارك الله فيك
ولا انا نجار ولا جايب معاوماتى من النجارين ياسيدى
انا جايب معلوماتى من التجربة انا مهندس ديكور
يمكن اكون عجوز شوية بقالى 18 سنة فى المهنة
عملت اكتر من ستين شقة فى احياء المنيل ومصر الجديدة والمهندسين بالباركية واكبر ممثلين مصر عملتلهم شققهم واحنا هنا اخى الحبيب مش علشان نضحك على بعض او نضحك على الناس احنا نقاشنا ده الناس بتستفاد منه اسال جدك الكبير فى مجال الباركية هيقولك انى كل ما دكرتة صواب كمان انا ما قولتش نشارة خشب انا قولت البرادة الناعمة اللى بتخرج من ماكينة سنفرة الباركية
اخى الحبيب سلمك الله الغراء الابيض مثل الاوكى مثلا بيكون عبارة عن مادة تشبة البلاستيك مغلقة المسام
فلاتقبل التشرب بالالوان بسهولة لذلك انت بتضطر انك تجيب السبيداج ومعاه الاصفر الاوكسيد والبنى المحروق_ الطينة_ علشان تحاول تجيب لون الخشب
الطريقة دى بدائية جدا فى الدهان حتى الاصباغ اتقدمت جدا بقى فى هناك الصبغة الماليزى والاصباغ الاسبانى والايطالى بكل درجاتها محدش بيستخدم الان الطينة والاصفرالا فى دهانات الجير حتى لو هتتعامل مع الخشب فى حصى الجوز او الاليلنا اللى بيستخدمها الاسترجى فى الدهانات هتكون افضل كتير اما اخى الفلوت فدهان شعبى لا يصح لمن يعمل باركية ويكلفة انه يدهنه فلوت لانه هيبوظة
الهاربريت مادة غالقة للمسام ولكنها صنعت خصيصا للارضيات كونها من اصل ايبوكسى والايبوكسى اخى الحبيب مادة صلبة جدا منها الملون ومنها الشفاف وغير قابلة للاحتكاك والبرى اما السيللر فاصلة لدهان الموبيليا وليس الارضيات لانه من اصل سيليلوزى
واى سؤال تحت امرك والاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية ولكن ياريت يكون اسلوبنا افضل
علشان نقدر نفيد الناس
بارك الله لك فى صنعتك وجزاك الله خيرا على احتوائك لكلامى وسعة صدرك
وائل سيف النصر